donderdag 2 juni 2011

Bijeenkomst 28 april 2011

Mijn zelfvertrouwen op het gebied van ICT is niet heel hoog, maar gelukkig mijn zelfkennis ook. Ik weet dat als ik iets 'nieuws' ga doen waarbij ik denk dat ik er niet goed in ben, ik me negatief opstel. Ik neem me dan ook voor om deze colleges positief en open in te steken (open minded). Wie weet vind ik het leuk, en voor mezelf heb ik besloten dat het nodig is me te verdiepen in materie die voor de leerlingen in mijn toekomstige klassen appeltje-eitje is. Ik herinner me nog uit de vorige eeuw dat ik een gloeiende hekel aan computers had, maar inmiddels kan ik er wel aardig mee overweg.
Onze docent heeft er duidelijk wel affiniteit mee; ik bewonder zijn geduld en positieve houding richting deze groep die tijdens deze les wel iets weg heeft van een 'plattelandsvrouwenclub' op excursie in Amsterdam. Hij moet ons echt aan de hand nemen en stap voor stap leren: hoe we uberhaupt die rottige MAC notebooks opstarten (typisch gevalletje van mooi design, maar toch niet zo intuitief als de ontwerper had gedacht), wat een weblog is, en hoe je een google account aanmaakt.
Tijdens de les heb ik er het geduld en de focus niet voor, maar stiekem denk ik wel te begrijpen hoe ik het moet fixen....en jawel: hier zit ik dan te typen in mijn enige, eigenste blog.
Hoewel ik het niet verwachtte, had de les gelukkig ook een inhoudelijk deel. Na het gestuntel bij het merendeel van mijn collega-studenten, was er ook een interessante TED talk (the sixth sense) en werden ethiek en pestprotocollen in de digitale wereld aangestipt. Jammer, jammer dat we hier dan niet dieper op ingaan, maar dat is wel een beetje de 'trend' bij de tweejarige deeltijd opleiding. Geen tijd voor diepgang. Wel een nuttig webadres gekregen: kindonline.nl